dissabte, 21 de novembre del 2009

Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia

Competència digital

Per viure plenament en societat al segle XXI cal que els nens i nenes, i també els adults, adquireixin diverses competències relacionades amb l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). L'adquisició d'aquestes competències es planifica a les diverses etapes educatives i queda recollida als Currículums de l'educació infantil, l'educació primària, l'educació secundària obligatòria, de Batxillerat... El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital (i el seu desconeixement dóna lloc a l'analfabetisme digital).

A la Universitat, la competència digital facilita de diverses formes el procés d'ensenyament i aprenentatge. L'estudiant, amb el suport de les TIC, podrà gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i amb altres estudiants per aprendre, treballar col·laborativament i transformar aquestes interacions en coneixement. Més tard, com a professional competent digitalment, trobarà en les TIC un mitjà facilitador en l'exercici de la seva professió.

Competència digital del mestre

En el cas dels Graus de Mestre, caldria afegir a la competència digital general competències específiques de caire didàctic que habilitin l'educador per emprar la tecnologia per ensenyar i per ajudar a aprendre.

A més, aquestes competències no són estàtiques, com tampoc ho és la tecnologia, així que per força la formació del mestre, com la d'altres professionals, demanarà una actualització continuada en el coneixement dels recursos tecnològics i de les seves potencialitats pedagògiques.

Documents de referència

Darrerament s'han publicat diversos documents que marquen les directrius sobre quines haurien de ser les competències TIC dels docents. Entre aquests, i per la seva rellevància i actualitat es podrien destacar dos:
  1. UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents)
  2. National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE)
1. Normes UNESCO

En el document de la UNESCO es descriuen tres nivells d'aprofundiment que haurien d'adquirir els docents pel que fa a l'ús de la tecnologia:
  • Nocions bàsiques de tecnologia
    Els docents han de conèixer el funcionament bàsic del 'maquinari' i del 'programari', així com les aplicacions d'activitat, un navegador, un programa de comunicacions, un programa de presentació i aplicacions de gestió.
    Els docents han de ser capaços d'utilitzar la tecnologia durant les activitats amb el conjunt de la classe, amb petits grups i amb alumnes sols. A més, han de garantir un accés equitatiu a la utilització de la tecnologia.
    Els docents han de posseir les competències i coneixements tecnològics dels recursos web que calen per utilitzar la tecnologia, a fi d'adquirir coneixements complementaris sobre les disciplines i la pedagogia que contribueixin al seu propi perfeccionament professional.
  • Aprofundiment de coneixements
    Els docents han de conèixer tota una sèrie d'aplicacions i instruments específics i han de ser capaços d'utilitzar-los amb flexibilitat en diferents situacions basades en problemes i projectes.
    Els docents han de ser capaços d'utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar, accedir a la informació i comunicar amb experts externs, a fi d'analitzar i resoldre els problemes que s'hagin escollit.
    Els docents també hauran de saber utilitzar les TIC per crear i supervisar els plans de projectes dels estudiants de grups d'estudiants o d'estudiants sols. Els docents han de ser capaços de crear contextos d'aprenentatge flexibles en les aules. En aquests contextos, han de ser capaços d'integrar les activitats centrades en l'alumne i aplicar la tecnologia amb flexibilitat, a fi d'abonar la col·laboració.
    Els docents han de posseir competències i coneixements per crear projectes complexos i vetllar per la seva gestió, per col·laborar amb altres docents i per utilitzar xarxes amb vista a accedir a la informació, als seus col·legues i a experts externs, a fi d'abonar la seva pròpia formació professional.
  • Creació de coneixements
    Els docents han de ser capaços de concebre comunitats del coneixement basades en les TIC, i també han de saber utilitzar aquestes tecnologies per fomentar les competències dels estudiants en matèria de creació de coneixements, així com el seu aprenentatge permanent i reflexiu.
    Els docents han de ser capaços de desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues, així com en l'elaboració i aplicació d'una concepció de la seva escola com comunitat basada en la innovació i l'aprenentatge permanent, enriquits per les TIC.
    Els docents han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals del coneixement.
2. Normes de la ISTE

La ISTE ha publicat dos documents que recullen respectivament les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:

  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Segons aquestes normes els docents haurien de ser competents en:
  • Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants
  • Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis
  • Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital
  • Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
  • Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge
  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants
  • Creativitat i innovació
  • Comunicació i col·laboració
  • Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació
  • Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
  • Ciutadania digital
  • Funcionament de la tecnologia i conceptes
Recursos

8 comentaris:

  1. Hola sóc l'Assumpta Ràfols de 1E. He buscat informació sobre aquest tema i he trobat un projecte molt interessant i que l'he explicat per sobre.
    Aquí deixo el meu bloc:
    http://assumptablanquerna.blogspot.com/

    ResponElimina
  2. Hola sóc l'Albert Casanova del grup d'Ntae 1F.
    Al meu bloc i trobareu una noticia de LA Vanguardia que parla sobre l'us de les TIC pel professorat del nostre pais.
    El meu bloc és: http://albertinhocasanova.blogspot.com/

    ResponElimina
  3. Hola sóc l'Artur Grau de 1er de MEF del grup F. Aquí trobareu un article de l'Observatori de Tecnologies de la Informació i la Comunicació de Girona.

    Aquí us deixo escrit el meu blog:

    http://arturgrau.blogspot.com/

    ResponElimina
  4. Crec que és molt important dominar les noves tecnologies, ja que cada vegada més el món està més estretament lligat amb la tecnologia.

    En concret en la pofessió de mestre, saber utilitzar la tecnologia és molt útil per tenir més recursos per ensenyar , etc...

    Faig una entrada al meu bloc parlant d'aixó.

    http://vanesags.blogspot.com/

    ResponElimina
  5. Benvolguts,
    Soc en Pau Orgales i en el meu blog
    tinc un parell d'entrades relacionades amb les competències digitals dels futurs mestres, i el comentari d'un dels capítols del llibre de Cela, J. i Palou, J. (2007) va de mestres. Barcelona, Testimonis.On ens parla de com ens afecten les noves tecnologies i les competències primordials que hauria de tenir un bon mestre.

    enllaç

    enllaç

    ResponElimina
  6. Benvolguts,
    Soc el Marc Gonzàlez i tinc una entrada on exposo un dels projectes del departament d'educació per ajudar a l'utilització de les TIC i les TAC al professorat, un deixo l'enllaç:
    http://gandalfelcocinerio.blogspot.com/2008/11/educaci-impulsa-les-tecnologies-de.html

    ResponElimina
  7. Perquè en cap dels curriculums es parla de la utilització de Macintosh i sí de la de Windows?

    L'escola no ha de ser una realitat social i ha d'estar adaptada?

    Hi ha un comentari/article que he redactat sobre la temàtica.

    http://sergiolpbloc.blogspot.com/

    ResponElimina
  8. Avui dia la tecnologia ha d'estar a l'abast dels mestres ja que estar també a l'abast dels nens. El mestre cal que s'apropi al món dels seus alumnes per poder arribar a ells.

    Avui dia, internet, els videojocs i la televisió formen part del món dels nens i dels adolescents i cal educar en com fer un bon ús de totes aquestes tecnologies.

    Al meu blog he fet un recull de les principals característiques del món de la televisió.

    Rosa G. M.
    http://ciberclasses.blogspot.com/

    ResponElimina